הקשר בין נשימה מתחת למים ונשימה נכונה בחיים

Posted on: אוגוסט 26, 2022, by :
נשימה נכונה

שמתם לב שאתם נושמים? שאלה מוזרה לכאורה, אם כי למעשה רובנו בכלל לא שמים לב לכך וגם לא צריכים – שהרי הפעולה נעשית בצורה אוטומטית. יחד עם זאת, כאשר נכנסים למים לצורך צלילה, שחייה, שנירקול וכדומה, הנשימה הרבה יותר מוחשית ואנו צריכים להתאימה לתנאים. תרגול של נשימה כזו מתחת למים יכול להועיל גם לנשימה נכונה בחיים בכלל.

כמה דברים שכדאי לדעת על נשימה במים

כל מי שעשה קורס צלילה או לפחות צלילת היכרות, מכיר היטב את שינוי התפיסה הפתאומי לגבי נשימה. פתאום יש לנו בפה ווסת שמחובר לצינור המעביר את האוויר מהבלונים, והנשימה כבר אינה מובנת מאליה. היא מלווה ברחשים מונוטוניים, שרוב האנשים מוצאים אותם מרגיעים, וכן בבועות העולות למעלה אל פני המים. גם במהלך שנירקול יש אלמנטים דומים, מלבד כמובן הבועות, כאשר האוויר יוצא דרך הצינור. בכל מקרה, אנו צריכים ללמוד כיצד להירגע בתנאי הנשימה הנוכחיים, ולדעת כיצד נושמים דרך הפה במקוום דרך האף, והמשמעות היא יותר מודעות לאופן שבו אנו נושמים.

מטרתה של הנשימה דרך הפה היא כמובן למנוע כניסה של מים דרך האף, אך לא רק. כאשר נושמים דרך הפה האוזניים מאזנות טוב יותר לחצים בזמן הצלילה, באמצעות הכנסת אוויר לאף דרך חלל האוזן. מדובר בשיטת נשימה שצריך לתרגל, כאשר שואפים דרך הפה ונושפים דרך האף.

מלבד שנירקול וצלילה, גם בזמן שחייה יש אתגרי נשימה המצריכים התאמה לתנועות של הגוף. המטרה של נשימה נכונה בשחייה היא לאפשר לגוף לקבל את אספקת החמצן הדרושה שלו, מבלי להתאמץ יתר על המידה, תוך שמירה על תנועת ראש נכונה בזמן שמכניסים אוויר, קצב נכון, ושמירה על קו ישר בזמן שאיפת ונשיפת האוויר.

נשימה נכונה מחוץ למים

האלמנט החוזר בכל סוגי הנשימה מתחת למים הוא הגברת מודעות ותרגול. באותו האופן, אפשר לקחת את הנשימה האוטומטית שלנו מחוץ למים ולשפר אותה, ובכך ליהנות מצריכה יותר טובה של חמצן והגעתו לתאים, לצורך יצירת אנרגיה ולחילוף חומרים. בנוסף לכך, תרגול נשימה נכונה ומלאה תורם לשנת לילה טובה יותר, מפחיתה רמות לחצים, מקטינה את הסיכון לכאבי ראש, מקטינה היתפסות של שרירים, ועוד. על כן, שווה להשקיע מחשבה ותשומת לב בנשימה שלכם, ואף לבצע תרגולים – למשל מדיטציות, יוגה וכדומה.